Ofta ställda frågor |
Stäng![]() |
Kundtjänsten » Frågor om person- och kontaktuppgifter
Hur gör jag en adressändring? » Frågor om betalningar
Vad är ett mottagarregister? » Frågor om kort och krediter
Hur kan jag beställa en PIN-kod till mitt kort? » Frågor om konton
Vilka konton kan jag koppla till webbanken? » Frågor om bankkoderna
Hur använder jag bankkoderna? » Frågor om säkerhet
Varför har min session i webbanken plötsligt avbrutits? » Frågor om webbanken
Vilka webbläsare är lämpliga då jag använder webbanken? » KundtjänstOm du har några frågor, tag kontakt med S-Bankens Kundtjänst genom att skicka ett meddelande under fliken Meddelande. Svaret sänds till webbanken. Du kan också ringa tfn 010 76 5810 må-fr kl. 8-20. Samtalet kostar 0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min. Frågor om person- och kontaktuppgifterHur gör jag en adressändring?Du behöver inte göra en separat adressändring om du gjort en adressändring till magistraten och du inte har ett giltigt adresstjänstförbud i befolkningsregistersystemet. Hur gör jag om mitt namn ändras?S-Banken får automatiskt ändrade namnuppgifter från Finlands Befolkningsregistercentral ca två veckor efter att namnet ändrats. Om du informerar S-Banken om namnändringen innan, kan du göra det vid en servicepunkt genom att uppvisa utdrag ur befolkningsregistret, som du får från magistraten, samt av myndighet beviljat identitetsbevis med det gamla namnet. Frågor om betalningarVad är ett mottagarregister?I mottagarregistret kan du spara ofta använda betalningsmottagares kontonummer och namn och samt, om du så önskar, referensnummer och belopp. När du gör en ny betalning kan du välja mottagarens uppgifter i mottagarregistret. Vad betyder betalningstyp?När du gör en ny betalning kan du markera den med en betalningstyp som visar vilket slag av betalning du gjort. Du kan också markera en betalning som du mottagit som önskad betalningstyp i Min ekonomi, där du kan följa med inkomster och utgifter. Hur gör jag en återkommande betalning?Du kan göra en återkommande betalning genom att på sidan Ny betalning välja "Uppgifter om återkommande betalning" i rullmenyn och ange hur ofta betalningen återkommer. Måste jag bekräfta en överföring från mitt eget konto till ett annat med en annan engångskod?Nej, det behöver du inte. Eftersom överföringen sker från ditt eget konto i S-Banken till ett annat behöver du inte bekräfta överföringen med en ny engångskod. Hur använder jag en streckkodsläsare?Klicka på Läs streckkoden på sidan Ny betalning och läs uppgifterna med streckkodsläsaren. De uppgifter som finns lagrade i streckkoden överförs till giroblanketten och vid behov kan du ändra dem. Hur beställer jag ett kvitto?Du kan beställa ett kvitto samtidigt som du gör en ny betalning genom att välja punkten "Beställ avgiftsbelagt kvitto". Du kan också beställa kvittot följande dag genom att öppna transaktionens uppgifter på sidan Kontotransaktioner och klicka på tangenten "Beställ ett kvitto". Kvittot skickas per post inom några dagar. För kvittot debiteras en avgift som finns angiven i serviceavgifter. När är betalningen utförd?Om du har registrerat din betalning med förfallodag samma dag, utförs betalningen genast då du har godkänt den. Detta förutsätter att det finns täckning på ditt konto. Betalningar med förfallodag idag debiteras samma dag om de registreras före kl 21.30 finsk tid. Då du registrerat och godkänt betalningen med förfallodag nästa dag, utförs betalningen på följande morgon. Frågor om kort och krediterHur kan jag beställa en PIN-kod till mitt kort?Du kan beställa en PIN-kod till kortet genom att skicka ett meddelande via webbanken, på S-Bankens kundtjänstställen eller genom att ringa S-Bankens Kundtjänst och identifiera dig med dina bankkoder. Specificera vilket kort meddelandet gäller. Hur beställer jag ett nytt kort att ersätta ett trasigt eller förlorat kort?Du kan förnya kortet genom att skicka ett meddelande via webbanken, på S-Bankens kundtjänstställen eller genom att ringa S-Bankens Kundtjänst och identifiera dig med dina bankkoder. Specificera vilket kort meddelandet gäller. Vid namnändring, läs frågan "Vad ska jag göra då mitt namn har ändrats?". Hur ansöker jag om parallellkort?S-Förmånskort Visa Debit: kortet förutsätter att kortinnehavaren har ett eget konto eller dispositionsrätt till ett konto. Om dispositionsrätten inte ännu är klar, ska kontoinnehavaren och den som får dispositionsrätt till kontot tillsammans besöka S-Bankens kundtjänstställe. Man kan inge ge dispositionsrätt till ett konto på webbanken. Man ska logga in på webbanken med bankkoder som tillhör personen som ansöker om kort. Den som ansöker om kort kan då godkänna kortvillkoren som han har läst. Detsamma gäller också medlemmar i samma ägarkundshushåll och gemensamma bankkonton till vilka kort anknyts. Kontoinnehavaren eller huvudmedlemmen i hushållet kan inte ansöka om betalegenskaper på dispositionsberättigade personers eller andra hushållsmedlemmars vägnar. Alternativt kan man göra ansökan vid S-Bankens kundtjänstställe. S-Förmånskort Visa Credit/Debit: Du kan ansöka om parallellkort till kreditkontot Visa Credit endast vid S-Bankens kundtjänstställen. Bägge kortinnehavarna ska vara närvarande då ansökan om kort lämnas. Det är inte möjligt att ansöka om parallellkort till ett kreditkonto på webbanken, eftersom alla gäldenärer måste skriva under kreditavtalet. Hur kan mitt minderåriga barn få ett betalkort?Man kan med tillstånd av intressebevakaren ansöka om S-Förmånskortet Visa Debit till en minderårig som har fyllt sju år, Kortet är av typen alltid verifierande, dvs. täckning reserveras på bankkontot för varje transaktion. Man kan ansöka om kortet vid S-Bankens kundtjänstställen; både barnet och intressebevakarna ska vara samtidigt närvarande. Den ena intressebevakaren kan representeras av en fullmakt, om han eller hon är kund i S-Banken. Hur ändrar jag säkerhetsgränserna för Visa-kort?Du kan ändra säkerhetsgränserna i webbanken på sidan Kortuppgifter. Bekräfta ändringen med koden. ändringen träder i kraft omedelbart. Det kostar inget att göra ändringar och du kan ändra gränserna så ofta du vill. Hur ändrar jag det till kortet anknutna bankkontot?Du kan ändra det till kortet anknutna S-Kontot i webbanken på sidan Kortuppgifter. Bekräfta ändringen med koden. ändringen träder i kraft omedelbart. För ändringen debiteras en avgift enligt servicetariffen. Var kan jag granska transaktionerna på ett debitkort?Inköp och uttag med S-Förmånskortets egenskap Debit eller Visa Debit visas på webbanken bland kontotransaktionerna under fliken Konton. S-Förmånskortet Visa Debit och S-Förmånskortet Debit visas inte i likhet mned S-Förmånskortet Visa Credit/Debit separat på webbanken under fliken Kort och krediter. Observera att transaktionerna syns på kontot med några dagars försening, transaktioner i utlandet kan visas ännu senare. Betaldatum och bokföringsdatum som visas på webbanken är inte samma som den ursprungliga inköpsdagen. Inköpsdagen ser du i meddelandefältet för transaktionen – ett inköp från 17.3.2009 visas så här: 00090317001216. Vad är posten "Reserverat belopp" som syns bland kontohändelserna?Om kortköpet är verifierat då det genomförs, uppstår en täckningsreservering på ditt konto. Täckningsreserveringen minskar de disponibla medlen på kontot, men påverkar inte ränteberäkningen. Reserveringen tas bort då den motsvarande korttransaktionen anländer till banken och debiterar kontot. Varför har täckningsreserveringen på mitt konto inte hävts?Täckningsreserveringen tas bort då den motsvarande korttransaktionen anländer till banken och debiterar kontot. Täckningsreserveringen och summan som debiterar kontot ska vara exakt lika stora för att kunna allokeras. Om den till täckningsreserveringen anslutna korttransaktionen redan har debiterat kontot men reserveringen inte har hävts, kan du skicka ett meddelande via webbanken eller ringa S-Bankens Kundtjänst och identifiera dig med dina bankkoder. Specificera vilken transaktion och reservering meddelandet gäller. Om täckningsreserveringen är helt omotiverad och inte följs av någon egentlig transaktion, ska affären som verifierade transaktionen häva reserveringen. Reserveringarna hävs i vilket fall som helst inom 6 bankdag. Vad ska jag göra då mitt namn har ändrats?S-Banken får de ändrade namnuppgifterna automatiskt från Befolkningsregistercentralens befolkningsdatasystem inom ca två veckor från ändringens datum. Du kan meddela ditt ändrade namn redan tidigare till S-Banken genom att vid ett kundtjänstställe visa upp ett utdrag från befolkningsregistret som du kan hämta på magistraten och ett giltigt officiellt av myndighet utfärdat identitetsbevis med ditt tidigare namn. För att få ett existerande betalkort ersatt med ett nytt kort utfärdat på ditt nya namn, ska du beställa kortet – det förnyas inte automatiskt. Om uppgiften om ditt nya namn redan har kommit till S-Banken från befolkningsregistersystemet, är det nog att du via webbanken skickar ett meddelande, där du ber om ett kort utställt på ditt nya namn. Alternativt kan du besöka S-Bankens kundtjänstställe, vid behov försedd med de ovan nämnda dokumenten. Kan jag göra direktdebiteringsavtal om S-Bankens Visakreditfaktura?Ja, du kan göra direktdebiteringsavtal om S-Bankens Visakreditfaktura. Dessutom erbjuder vi som alternativ till direktdebitering den till webbanken anknutna tjänsten NetPosti, till vilken man kan styra Visafakturorna och alla andra fakturor. Fakturan i NetPosti ser ut som en pappersfaktura och kan med ett musklick överföras till webbanken för betalning. Observera att minibeloppet att betala som anges på Visafakturan automatiskt överförs till betalningsunderlaget i webbanken. Eftersom du själv kan bestämma det belopp av Visa -räkningen som betalas, från minimibeloppet till hela fakturabeloppet, kan du ändra beloppet att betala på betalningsunderlaget i webbanken. Du kan också öppna och granska Visaräkningen i ett pdf dokument före övergången till betalningstjänsten. Du får meddelande om fakturor som anlänt till NetPosti till din vanliga e-postadress. Hur ansöker jag om en höjning av Visakreditlimiten?Du kan ansöka om en höjning av din nuvarande kreditlimit genom att fylla i en ansökan om Visakredit på webbanken – precis som om du sökte ett motsvarande nytt kort. Skriv den önskade nya kreditlimiten på ansökan. Om det finns andra som är solidariskt ansvariga för din kredit, ska du ansöka om höjning av kreditlimiten vid S-Bankens kundtjänstställe eller med blankett på S-gruppens andra verksamhetsställen tillsammans med de solidariskt ansvariga personerna, eftersom alla gäldenärer ska underteckna kreditavtalet. Hur ändrar jag amorteringsprocenten för min Visakredit eller de betalningsfria månaderna?Du kan ändra dessa genom att skicka ett meddelande via webbanken eller genom att ringa S-Bankens Kundtjänst och identifiera dig med dina bankkoder. Du kan också fylla i en ansökan om S-Förmånskortet Visa, på vilken du antecknar den nya amorteringsprocenten och/eller de betalningsfria månaderna och returnerar blanketten till S-gruppens verksamhetsställe. Du kan ha högst två betalningsfria månader om året. Hur ändrar jag Visakreditfakturans förfallodag?Tyvärr kan man inte för närvarande ändra kreditfakturans förfallodag. Hur bestäms faktureringsperioderna för Visakrediten och vilka transaktioner som ingår i dem?Då Visakreditfakturans förfallodag är den 15:e, är faktureringsperioden föregående kalendermånad. Till exempel: om förfallodagen är 15.6, är faktureringsperioden 1–31.5 och fakturan omfattar alla transaktioner som under denna tid har kommit till banken. Då fakturans förfallodag är den sista dagen i månaden, är faktureringsperioden från den 15:e föregående månad till faktureringsmånadens 14:e dag. Om förfallodagen är t.ex. 30.6, är faktureringsperioden 15.5–14.6 och fakturan omfattar alla transaktioner som under denna tid har kommit till banken. Observera att datum för transaktionen eller köpet inte avgör på vilken faktura transaktionen visas, utan datum då transaktionen bokförs i bankens system. Transaktionerna meddelas av affärerna till banken med några dagars dröjsmål, utländska transaktioner ännu långsammare. Frågor om kontonVilka konton kan jag koppla till webbanken?Du kan koppla alla konton där du är kontoinnehavare eller har omfattande dispositionsrätt till. (Person med omfattande dispositionsrätt kan göra kontotransaktioner vid verksamhetsställets servicepunkt, ge betalnings- och upprepade betalningsuppdrag, erhålla saldo- och transaktionsuppgifter för kontot, inneha ett kontokort, koppla kontot till webbanken, betala räkningar från kontot i webbanken, ändra kontoutdragsuppgifterna, ändra kontots larm). Hur byter jag leverans för kontoutdraget?Webbkontoutdraget levereras elektroniskt en gång i månaden. Om du vill leverans för kontoutdraget också per post, välj Konton i menyn och gå till sidan Kontoutdrag och klicka på tangenten "ändra uppgifter". Välj kontoutdraget leverans också per post. Kan jag visa mina konton i annan ordning?Ja, du kan byta sorteringsordning för dina konton under Inställningar, Namn och Anpassa konton. Kan jag sortera kontotransaktionerna?Ja, du kan sortera kontotransaktionerna enligt stigande eller sjunkande ordning genom att klicka på rubriken för Kontotransaktioner eller byta ordning på sidan Kontotransaktioner med länken Anpassa sortering. Kan jag byta kontots namn i webbanken?Ja, du kan byta kontots namn till ett som är lättare att komma ihåg. Det gör du under fliken Inställningar, Namn och Anpassa konton. Hur långt tillbaka kan jag se mina transaktioner?Kontotransaktionerna visas på webbanken högst för de sju senaste åren. Hur fungerar saldolarm?Saldolarm är en e-posttjänst som automatiskt sänder önskade uppgifter vid önskad tidpunkt till din e-postadress. Meddelandet kan visas några minuter efter vald tidpunkt. Du kan välja det saldolarm av två olika som passar dig bäst:
Vad är posten "Reserverat belopp" som syns bland kontohändelserna?Om kortköpet är verifierat då det genomförs, uppstår en täckningsreservering på ditt konto. Täckningsreserveringen minskar de disponibla medlen på kontot, men påverkar inte ränteberäkningen. Reserveringen tas bort då den motsvarande korttransaktionen anländer till banken och debiterar kontot. Varför har täckningsreserveringen på mitt konto inte hävts?Täckningsreserveringen tas bort då den motsvarande korttransaktionen anländer till banken och debiterar kontot. Täckningsreserveringen och summan som debiterar kontot ska vara exakt lika stora för att kunna allokeras. Om den till täckningsreserveringen anslutna korttransaktionen redan har debiterat kontot men reserveringen inte har hävts, kan du skicka ett meddelande via webbanken eller ringa S-Bankens Kundtjänst och identifiera dig med dina bankkoder. Specificera vilken transaktion och reservering meddelandet gäller. Om täckningsreserveringen är helt omotiverad och inte följs av någon egentlig transaktion, ska affären som verifierade transaktionen häva reserveringen. Reserveringarna hävs i vilket fall som helst inom 6 bankdag. Hur avslutar jag ett konto?Du kan avsluta ett S-Konto eller S-Avkastningskonto med blanketten Säg upp produkter och tjänster. Det är endast möjligt att avsluta ett S-Tidsbundet konto eller en S-Placeringsdeposition före förfallodagen av vägande skäl. Ta kontakt med S-Bankens Kundtjänst. Om ett S-Tidsbundet konto eller en S-Placeringsdeposition avslutas före förfallodagen, debiterar banken en avgift. Avgiften finns angiven i S-Bankens servicetariff. Frågor om bankkoderHur använder jag bankkoderna?Bankkoderna motsvarar din underskrift. Förvara bankkoderna omsorgsfullt och skilt från varandra så, att de inte kan komma till utomståendes kännedom. Lär dig ditt lösenord utantill. Du behöver dina bankkoder för att kunna sköta bankärenden på webbanken eller per telefon på S-Bankens Kundtjänst. Engångskoderna finns i en tabell med engångskoder Engångskoderna kan alltså användas bara en enda gång. Webbanken frågar efter engångskoder i slumpmässig ordning, t.ex. "Ange koden i position B10"; man ska då ange engångskoden i kolumn B, rad 10. Kunden behöver inte stryka de använda koderna. En ny tabell med engångskoder sänds automatiskt till din hemadress då din nuvarande börjar ta slut. Vad skall jag göra, om mina bankkoder förkommer eller stjäls?Om din användarkod eller din kodtabell förkommer eller stjäls, ska du omedelbart förhindra all användning av bankkoderna - genom att ringa spärrtjänsten för bankkoder, som håller öppet 24 h/dygn
- eller genom att ringa S-Bankens Kundtjänst, tfn 010 76 5810, må–fr kl. 8–20 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min). Du får dina nya bankkoder och en ny tabell med engångskoder genom att styrka din identitet på något av S-Bankens verksamhetsställen eller på någon av dess kontaktpunkter. Vad göra, om jag inte kan logga in med mina bankkoder?Om du försöker logga in på webbanken fem (5) gånger med felaktigt lösenord, kommer ditt lösenord att spärras. Bankkoderna kan då inte användas innan du har beställt och fått ett nytt engångslösenord. Beställa lösenord. Om du av misstag anger fel engångskod fem (5) gånger i webbank, kommer dina bankkoder att spärras, och du kan inte använda dem på nytt innan de öppnas. Dina spärrade bankkoder kan öppnas endast på ett av S-Bankens verksamhetsställen, där du ska styrka din identitet. Hur skall jag göra, om jag glömmer lösenordet?Du kan beställa ett nytt lösenord på S-Bankens Kundtjänst, tfn 010 76 5810, må–fr kl. 8–20 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min). För att kunna beställa lösenordet per telefon, måste man identifiera sig med sin användarkod och en engångskod. Du kan beställa ett nytt lösenord på något av S-Bankens verksamhetsställen; bered dig på att du måste styrka din identitet. Du får det nya engångslösenordet sänt till ditt hem per post. Det här lösenordet ska du sedan byta ut mot ett annat som du själv hittar på första gången då du loggar in på webbanken. Frågor om säkerhetVarför har min session i webbanken plötsligt avbrutits?Om du har glömt att logga ut från webbanken avbyts anslutningen automatiskt efter 15 minuter av säkerhetsskäl. Då du loggar in på nytt måste du ange din användarkod och en ny engångskod. Om du försöker gå tillbaka med webbläsarens Bakåt- (Back) funktion, eller om du försöker uppdatera en sida kan en sådan felsituation avbryta sessionen. Vad bör jag komma ihåg då jag har loggat in på webbanken från en dator som används av flera personer?Beroende på vilken webbläsare och dess inställningar du använder finns det alltid en risk att de sidor du besökt sparas i datorns minne eller på hårdskivan. Det här betyder att andra personer som använder samma dator kan hämta de sidor du besökt och läsa den information där finns. För att eliminera den här risken bör du tömma webbläsarens cacheminne efter att du loggat ut från webbanken. Hur vet jag att linjen mellan min dator och webbanken är säker?Webbanken är skyddad med SSL-säkerhetsprotokoll. Standarden används för att kryptera internettransaktioner mellan kundens webbläsare och webbanken. Du kan alltid säkra att du verkligen kommit till S-Banken genom att kontrollera att certifikatet beviljats S-Banken på adressen online.s-pankki.fi. Du kan kontrollera certifikatet genom att
Frågor om webbankenVilka webbläsare är lämpliga då jag använder webbanken?Vi rekommenderar att du använder webbanken med webbläsarna Internet Explorer 9 eller Firefox. Dessutom kan du använda den med följande webbläsare: Internet Explorer 8, Google Chrome och Safari (OS X). Program för att öppna PDF-filerFör att kunna visa webbankens elektroniska kontoutdrag och till exempel servicetariffen behöver du ett program för att läsa filer i PDF-format. På sås sätt kan du antingen spara filen på din dator eller skriva ut den. Du kan hämta ett gratis program t.ex. på Adobes hemsidor på adressen http://www.adobe.com/se/products/reader Vid vilka tider är webbanken öppen?S-Bankens webbank är öppen vid alla tider på dygnet. Du kan använda webbanken då det passar dig. Du kan inte öppna konton mellan kl 21-24. Kan jag byta språk i webbanken?Du kan byta språk under fliken Inställningar, Språk eller genom att klicka på länken uppe på varje sida. Du kan välja antingen finska eller svenska. Varför används cookies i webbanken?I S-bankens webbank används s.k. cookies. Cookies är en liten textfil som lagras från webbsidan i användarens dator. Textfilen innehåller information och används bland annat för att underlätta visning av sidorna. Cookies används också för att göra upp statistik gällande sidornas användning. Målet med statistiken är att utveckla tjänsten och göra den så användarvänlig som möjligt. Användning av S-Bankens Internettjänster förutsätter att du har godkänt cookies. Om du inte vill använda cookies kan du anpassa webbläsarens inställningar. Observera att om du inte godkänner cookies kan du eventuellt inte använda S-Bankens Internettjänster för att sköta dina bankärenden. ServiceavgifterDu kan bekanta dig med bankens serviceavgifter här. Du hittar också serviceavgifterna på bankens webbsidor www.s-pankki.fi. |