Verkkopankin turvallisuusohjeet

SuljeSulje

S-Pankki Oy:n verkkopalvelun turvallisuusohjeet

S-Pankki Oy:n tarjoama verkkopankki on turvallinen, mutta se ei pelkästään riitä varmistamaan asioinnin turvallisuutta. Verkkopankin asiakkaana sinun tulee itse huolehtia siitä, että laite, jolla olet yhteydessä verkkopankkiin, on asianmukaisesti suojattu haittaohjelmistoilta ja/tai toimit turvallisesti käyttäessäsi verkkopankkia. Alla on esitetty turvallisuusohjeita, joita suosittelemme noudattamaan.

Salaus ja suojatut sivut »
Evästeet »
Pankkitunnukset »
Suojaa verkkopankkiasioinnissa käyttämäsi laite »
Asioi turvallisesti »
Yhteyden katkaisu / sulkeminen »
Jos pankkitunnukset katoavat tai varastetaan »
Mitä teen, jos verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana eivät täsmää? »

Salaus ja suojatut sivut

Verkkopankki on suojattu SSL-turvakäytännöllä, joka on internetselaimen tukema yhteyden salaustekniikka asiakkaan selaimen ja verkkopankin välillä.

Voit aina varmistua, että olet varmasti asioimassa turvallisesti S-Pankin kanssa ja tarkistaa, että sertifikaatti on myönnetty S-Pankille verkkopankin osoitteeseen online.s-pankki.fi

  • kaksoisklikkaamalla verkkopankin sisäänkirjautumissivulla tai millä tahansa verkkopankin sivulla ollessasi selaimestasi löytyvää lukon kuvaa
  • tai klikkaamalla hiiren oikeaa painiketta jollakin verkkopankin sivulla ja valita luettelosta "Ominaisuudet/Properties" ja klikata sitten "Sertifikaatti/Certificates"-painiketta.
  • Evästeet

    S-Pankin internetsivuilla on käytetty niin sanottuja evästeitä (cookies). Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu käyttäjän tietokoneelle internetsivulta. Tekstitiedosto sisältää tietoa, jota käytetään muun muassa sivujen käytön helpottamiseksi. Evästeitä käytetään myös sivujen käyttöä koskevaan tilastointiin. Tilastoinnin tavoitteena on kehittää palvelua mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi. S-Pankin internetpalvelujen käyttö edellyttää, että käyttäjä on hyväksynyt evästeiden käytön. Ne häviävät, kun käyttäjä kirjautuu ulos palvelusta.

    Jos et halua käyttää evästeitä, voit tehdä rajoituksen selaimesi asetuksiin. Huomaa, että estäessäsi evästeiden käytön et voi käyttää S-Pankin internetpalveluja pankkiasioiden hoitamisessa.

    Pankkitunnukset:

    Verkkopankkiin kirjautuminen ja verkkopankissa asiointi edellyttää, että olet saanut S-Pankki Oy:ltä henkilökohtaiset pankkitunnukset.

  • Pankkitunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta ja kertakäyttöisistä tunnusluvuista. Salasana on ensimmäisellä kirjautumiskerralla syntymäaikasi muodossa ppkkvv, joka sinun tulee vaihtaa haluamaksesi salasanaksi (4, 5 tai 6 numeroa). Säilytä pankkitunnuksesi huolellisesti ja erillään toisistaan. Opettele salasanasi ulkoa.
  • Asiakas vastaa vahingoista, jotka aiheutuvat siitä, että henkilökohtaiset pankkitunnukset ovat joutuneet huolimattoman käsittelyn tai tahallisen toiminnan johdosta ulkopuolisen tahon haltuun.
  • Varo huijareita, jotka yrittävät saada pankkitunnuksiasi tai luottokorttitietojasi hyödyntämällä sähköpostiviestejä ja väärennettyjä verkkosivuja. Tällaiset huijaukset (phising) ovat yleistyneet. Kyseistä huijausta yritetään tehdä myös puhelimitse soittamalla asiakkaalle ja pyytämällä häntä kertomaan verkkopankin asiointitunnuksensa tai luottokorttitietonsa. Yleensä näissä huijausyrityksissä huijari yrittää vedota asiakkaan luottamukseen esiintymällä pankin tai luottokorttiyhtiön edustajana.
  • S-Pankki Oy ei milloinkaan kysy asiakkaan pankkitunnuksia tai luottokorttitietoja tai muita arkaluontoisia tietoja sähköpostiviestillä tai soittamalla asiakkaalle.
  • Suojaa verkkopankkiasioinnissa käyttämäsi laite (oma tietokone, matkapuhelin tai vastaava):

  • Haittaohjelmilta virustorjunta- ja palomuuriohjelmistoilla. Päivitä näitä ohjelmistoja säännöllisesti valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Yleensä päivitykset voidaan toteuttaa tapahtumaan automaattisesti.
  • Huolehtimalla myös laitteen käyttöjärjestelmän ja selainohjelmiston turvallisuus- ja muista valmistajan suosittelemista päivityksistä.
  • Välttämällä asioimista epäilyttävillä verkkosivuilla.
  • Välttämällä asentamasta laitteeseen ohjelmistoja epäilyttäviltä verkkosivuilta, tuntemattoman tahon kehotuksesta tai piraatti CD/DVD -levyltä.
  • Välttämällä avaamasta sähköposteja, sähköpostin liitteitä ja/tai näissä olevia linkkejä, jos et ole varma lähettäjän luotettavuudesta tai motiiveista.
  • Asioi turvallisesti

  • Vältä asioimista epäilyttävillä verkkosivuilla.
  • Vältä asentamasta laitteeseen ohjelmistoja epäilyttäviltä verkkosivuilta, tuntemattoman tahon kehotuksesta tai piraatti CD/DVD -levyltä.
  • Älä avaa sähköposteja, sähköpostin liitteitä ja/tai näissä olevia linkkejä, jos et ole varma lähettäjän luotettavuudesta tai motiiveista.
  • Pyri käyttämään verkkopankkia turvallisessa käyttöympäristössä, esimerkiksi kotona tai työpaikalla omalla työasemalla.
  • Älä tallenna asiointitunnuksiasi käyttämällesi laitteelle. Ei edes silloin, jos käyttämäsi laitteen näytölle ilmestyy teksti "Haluatko tallentaa / asiointitunnuksen / käyttäjätunnuksen / salasanan käyttämäsi laitteen muistiin". Jos jotakin edellä mainitusta pyydetään tallentamaan, niin vastaa "Ei/No" tai "Peruuta/Cancel".
  • Jos käytät verkkopankkia julkisessa paikassa, kuten kirjastossa, nettikahvilassa tai muussa vastaavassa paikassa, jossa samaa laitetta käyttävät useat eri henkilöt, huolehdi oman asiointisi turvallisuudesta toimimalla seuraavasti:
  • - Lopeta asiointi aina kirjautumalla ulos verkkopankista. Tämä tapahtuu "Lopeta"-painikkeella. Kun olet kirjautunut ulos verkkopankista, näytetään viesti "Verkkopankin yhteys on suljettu"

    - Uloskirjautumisen jälkeen tyhjennä selaimen evästeet (cookies), välimuisti (cache) ja sivuhistoria (history). Tämä ehkäisee sen, ettei laitteen seuraava käyttäjä pääse käyttämillesi sivuille esimerkiksi käyttämällä selaimen "Takaisin/Back" toimintoa

    - Muista viimeiseksi sulkea kaikki avoinna olevat selainikkunat

    Yhteyden katkaisu / sulkeminen

  • Istunto verkkopankkiin päättyy, kun klikkaat Lopeta-painiketta. Kun olet kirjautunut ulos verkkopankista, näet viestin "Verkkopankin yhteys on suljettu".
  • Verkkopankin yhteys katkeaa 15 minuutin kuluttua automaattisesti. Tällä lisätään asioinnin turvallisuutta ja estetään, ettei yhteys verkkopankkiin jää auki vahingossa. Kun istunto on päättynyt, näet viestin "Verkkopankin yhteys on suljettu".
  • Uloskirjautumisen jälkeen tyhjennä selaimen evästeet (cookies), välimuisti (cache) ja sivuhistoria (history). Tämä ehkäisee sen, ettei laitteen seuraava käyttäjä pääse käyttämillesi sivuille esimerkiksi käyttämällä selaimen "Takaisin/Back" toimintoa.

    Jos pankkitunnukset katoavat tai varastetaan:

    Estä viipymättä pankkitunnusten käyttö

    - soittamalla pankkitunnusten sulkupalveluun, joka on auki 24 h/vrk

  • Suomesta soitettaessa (09) 6964 6820
  • ulkomailta soitettaessa +358 9 6964 6820.
  • - tai soittamalla S-Pankin Asiakaspalveluun puh. 010 76 5800 ma-pe klo 8-20 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min).

    Uudet pankkitunnukset saat henkilöllisyytesi todentamalla S-Pankin asiakaspalvelu- tai asiointipisteestä.

    Mitä teen, jos verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana eivät täsmää?

    Jos verkkopankin kirjautumissivulla antamasi käyttäjätunnus ja salasana eivät ole oikein, palvelu ilmoittaa sinulle siitä. Huomaa, että viisi (5) virheellistä yrityskertaa lukitsee salasanasi. Ota tällöin yhteyttä S-Pankin asiakaspalveluun tai toimipaikkaan uuden salasanan tilaamiseksi.