Säkerhetsinstruktioner för webbank |
Stäng![]() |
Säkerhetsinstruktioner för S-Banken Abp:s webbtjänstS-Banken Abp erbjuder en säker webbank. Men enbart det är inte tillräckligt för att garantera säker användning. Som kund i webbanken bör du själv se till att den maskin med vilken du kontaktar webbanken är sakenligt skyddad från virus och/eller att du använder webbanken på ett säkert sätt. Nedan finns några säkerhetsinstruktioner som vi rekommenderar att du följer. Kryptering och skyddade sidor » Kryptering och skyddade sidorWebbanken är skyddad med SSL-säkerhetsprotokoll. Standarden används för att kryptera internettransaktioner mellan kundens webbläsare och webbanken. Du kan alltid säkra att du verkligen kommit till S-Banken genom att kontrollera att certifikatet beviljats S-Banken på adressen online.s-pankki.fi. Du kan kontrollera certifikatet genom att CookiesI S-Bankens webbank används så kallade cookies. Cookies är en liten textfil som lagras från webbsidan i användarens dator. Textfilen innehåller information och används bland annat för att underlätta visning av sidorna. Cookies används också för att göra upp statistik gällande sidornas användning. Målet med statistiken är att utveckla tjänsten och göra den så användarvänlig som möjligt. Användning av S-Bankens internettjänster förutsätter att du har godkänt cookies. De försvinner då du loggar ut från tjänsten. Om du inte vill använda cookies kan du anpassa webbläsarens inställningar. Observera att om du inte godkänner cookies kan du eventuellt inte använda S-Bankens internettjänster för att sköta dina bankärenden. Bankkoderna:För att kunna logga in på och sköta ärenden på webbanken måste du ha fått personliga bankkoder av S-Banken. Bankkoderna bildas av din personliga användarkod, ett lösenord och engångskoder. Första gången du loggar in är lösenordet ditt födelsedatum i formatet ddmmåå, som du sedan ska byta till ett lösenord som du själv väljer (4, 5 eller 6 siffror). Förvara dina bankkoder omsorgsfullt och på olika ställen. Lär dig ditt lösenord utantill. Kunden ansvarar för skador som uppkommer på grund av att de personliga bankkoderna på grund av vårdslös hantering eller uppsåt har råkat i händerna på utomstående. Akta dig för bedragare som försöker ta reda på dina bankkoder eller din kreditkortsinformation via e-postmeddelanden eller förfalskade webbplatser. Sådana bedrägerier (phishing) har blivit allt vanligare. Det har också förekommit bedrägerier per telefon. Kunden har i dessa fall ringts upp och ombetts meddela sin kundkod till webbanken eller sin kreditkortsinformation. I dessa fall försöker bedragaren vädja till kundens tillit genom att ge sig ut för att representera banken eller kreditkortsbolaget. S-Banken Abp frågar aldrig efter kundernas bankkoder eller kreditkortsinformation eller annan konfidentiell information per e-post eller telefon. Skydda din dator/telefon då du använder webbankens tjänster:Sköt dina ärenden tryggt- När du har skött dina bankärenden, kom ihåg att logga ut. Detta gör du genom att trycka på "Logga ut". Därefter visas meddelandet "Uppkoppling till S-Bankens Webbank har stängts" eller "Din session i webbanken har avbrutits". - Töm därefter webbläsarens cookies cacheminne och sidohistoria (history). Detta förhindrar att följande användare kommer åt de sidor du besökt, till exempel med funktionen "Tillbaka/Back". - Kom ihåg att till slut stänga alla öppna webbläsarfönster. Avbryta/stänga sessionenTöm därefter webbläsarens cookies, cacheminne och sidohistoria (history). Detta förhindrar att följande användare kommer åt de sidor du besökt, till exempel med funktionen "Tillbaka/Back". Om bankkoderna förkommer eller stjäls:Hindra omedelbart all användning av bankkoderna genom att ringa spärrtjänsten för bankkoder, som håller öppet 24 h/dygn. - eller genom att ringa S-Bankens Kundtjänst, tfn 010 76 5810, må–fr kl. 8–20 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min). Du får dina nya bankkoder på något av S-Bankens kundtjänstställen eller på någon av dess kontaktpunkter. Vad ska jag göra, om webbankens användarkod och lösenord inte stämmer?Om användarkoden och lösenordet som du ger på bankens inloggningssida inte är korrekta, får du ett meddelande av tjänsten. Observera, att ditt lösenord spärras om du ger ett felaktigt lösenord fem (5) gånger. Kontakta i så fall S-Bankens Kundtjänst eller något av bankens verksamhetsställen och beställ ett nytt lösenord. |