Usein kysyttyä S-Pankki Netpostista

SuljeSulje

Mikä Netposti on? »
Miten saan S-Pankki Netpostin käyttöön ja kuinka nopeasti palvelu on käytettävissä? »
Mitä hyötyä Netpostista on osana S-Pankin verkkopankkia? »
Maksaako Netpostin käyttö? »
Mistä tiedän, että Netpostiin on tullut maksettavia laskuja tai muita kirjeitä? »
Miten maksan Netpostiin saapuneen laskun? »
Kauanko kirjeet ja laskut säilyvät Netpostissa? »
Onko Netposti turvallinen ja voiko Netpostiin tulla roskapostia tai joukkokirjeitä? »
Mistä saan lisätietoa Netpostista tai apua ongelmatilanteissa? »
Voiko S-Pankki Netpostin irtisanoa? »

Mikä Netposti on?
Netposti on Itella Posti Oy:n tuottama sähköinen vaihtoehto perinteiselle postilaatikolle ja paperiarkistolle. Esimerkiksi kirjeet, laskut ja palkkalaskelmat on nyt mahdollista vastaanottaa paperikirjeen sijasta sähköiseen Netposti-palveluun. Asiakas voi itse päättää, mitkä kirjeet ja laskut haluaa sähköisinä ja mitkä edelleen paperisina.

Miten saan käyttööni S-Pankki Netpostin ja kuinka nopeasti palvelu on käytettävissä?
Kirjaudu sisään verkkopankkiisi ja klikkaa ylävalikon kohtaa ”Netposti”. Hyväksyttyäsi tietojesi välittämisen Itellalle, rekisteröidyttyäsi ja hyväksyttyäsi palvelun ehdot, Netposti on heti käytössäsi. Sähköisiä kirjeitä voit vastaanottaa palveluun noin kahden vuorokauden kuluttua rekisteröitymisestä. Jos olet jo Netpostin käyttäjä ja haluat vain aktivoida Netpostin käytettäväksi myös S-Pankin verkkopankin yhteydessä, hyväksy ainoastaan tietojesi välittäminen. Uutta rekisteröitymistä ei tarvita.

Mitä hyötyä Netpostista on osana S-Pankin verkkopankkia?
Laskujen maksaminen on entistä helpompaa ja nopeampaa ja samalla kirjautumisella näet sekä tilitapahtumat että sähköisenä tulleet kirjeesi. Kun Netposti on osa verkkopankkia, voi laskun maksuun siirtyä suoraan eikä erillistä laskun tietojen kopiointia paperilaskulta sähköiselle maksulomakkeelle tarvita.

Netpostiin vastaanotat laskusi ja muut kirjeesi vaivattomasti yhteen paikkaan ja voit tarkastella niitä ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköinen kirje on lisäksi perillä Netpostissa 1-2 vuorokautta nopeammin kuin vastaava paperinen kirje olisi postilaatikossasi. Netposti on myös ekologinen palvelu, sillä se vähentää postissa tulevan ja arkistoitavan paperin määrää.

Maksaako Netpostin käyttö?
Netposti on kuluttajalle maksuton.

Mistä tiedän, että Netpostiin on tullut maksettavia laskuja tai muita kirjeitä?
Saat tiedon saapuneesta kirjeestä sähköpostiisi. Siksi on tärkeää, että yhteystietosi Netpostissa ovat ajan tasalla. Lisäksi kirjautuessasi S-Pankin verkkopankkiin saapuneiden kirjeiden ja laskujen määrä näkyy sivun vasemmassa reunassa olevassa Netposti-laatikossa.

Miten maksan Netpostiin saapuneen laskun?
Tarkistettuasi laskun sisällön, laskun tiedot siirtyvät ”Siirry maksamaan”-toiminnolla verkkopankin maksulomakkeelle. Näin esimerkiksi viitenumeroa ei tarvitse enää syöttää käsin. Maksu vahvistetaan verkkopankin henkilökohtaisen tunnuslukutaulukon avulla. Halutessasi voit merkitä laskun maksetuksi Netpostin puolella eurokuvakkeesta klikkaamalla. Jos et halua arkistoida laskua, voit poistaa sen.

Kauanko kirjeet ja laskut säilyvät Netpostissa?
Kirjeet ja laskut säilyvät Netpostissa maksutta seitsemän vuotta. Tämänkin jälkeen arkistointiaikaa on mahdollista jatkaa olemalla yhteydessä Netpostiin. Netpostin arkisto säilyy, vaikka pankkisuhteesi muuttuisikin.

Onko Netposti turvallinen ja voiko Netpostiin tulla roskapostia tai joukkokirjeitä?
Netpostissa käytetään turvattua SSL-yhteyttä, joka on käytössä myös verkkopankissa. Omat henkilötiedot ja kirjeiden sisällöt ovat nähtävissä vain käyttäjälleen. Netpostiin tulevat aineistot käsitellään kirje- ja pankkisalaisuuden vaarantumatta tietosuojavaltuutetun sekä Itella-konsernin tietoturvapolitiikan mukaisesti. Käytössä ovat standardoidut tiedonsiirtomenetelmät ja suojatut tiedonsiirtoyhteydet.

Netpostin käyttö edellyttää sekä kirjeen lähettäjältä että vastaanottajalta rekisteröitymistä, joten sähköpostista tutun roskapostin vaaraa ei ole. Lisäksi Netpostin kirjeet on suunnattu henkilökohtaisesti nimetylle vastaanottajalleen eli myöskään joukkokirjeitä ei tule.

Mistä saan lisätietoa Netpostista tai apua ongelmatilanteissa?
Lisätietoa palvelusta löydät Netpostin verkkosivuilta www.netposti.fi
Pankkiasioissa ja Netpostin käyttöönotossa voit olla yhteydessä S-Pankin Asiakaspalveluun puhelimitse puh. 010 76 5800, ma-pe klo 8-20 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min) tai sähköisellä lomakkeella ollessasi kirjautuneena sisään verkkopankkiin kohdasta ”Asiakaspalvelu”.

Jos kysymyksesi koskee muita Netpostiin liittyviä tilanteita, ota yhteyttä Postin asiakaspalveluun joko sähköpostitse asiakaspalvelu@posti.fi tai puhelimitse 0200 7100 (pvm/mpm) ma-pe 8-20, la 9-14. Voit myös lähettää kysymyksesi sähköisellä lomakkeella ollessasi kirjautuneena Netpostiin kohdasta ”Asiakaspalvelu”.

Voiko S-Pankki Netpostin irtisanoa?
Jos haluat lopettaa Netpostin käyttämisen osana S-Pankin verkkopankkia, ota yhteyttä S-Pankin Asiakaspalveluun. Kun S-Pankki Netpostin käyttö on lopetettu, voit edelleen käyttää Netpostia erillisenä palveluna www.netposti.fi- kanavan kautta.
Halutessasi irtisanoa Netpostin sopimuksen kokonaan, voit soittaa Postin asiakaspalveluun. Jos olet kirjautunut sisään Netpostiin, voit irtisanoutua myös käyttämällä sähköistä palautelomaketta. Irtisanomisaika on 14 vuorokautta ilmoituksesta.